Duits
Blutsbrüder : ein Berliner Cliquenroman
1
Amsterdam: De Bezige Bij, 2014
167 p.
9789023486237 (hardback)

Herontdekte Berlijnroman uit 1932 van de Duitse journalist (1900-1938?) die het lot van een groep kansarme Berlijnse straatjongeren uit die tijd beschrijft. Door de economisch uitzichtloze situatie kwam een deel van de stadsjeugd, dat geen sociaal houvast vond, in de prostitutie of de criminaliteit terecht. Alleen door zich in bendes te verenigen voelden deze jongeren zich enigszins gewaardeerd. De auteur beschrijft de straatcultuur van binnenuit en schetst een interessant tijdsbeeld, dat realistisch is en door de snelle afwisseling van scènes vlot leest, maar door de wat moralistische inslag een duidelijk tijdgebonden karakter draagt. Voor de liefhebbers een boeiende toegankelijke aanvulling op Berlijnromans als 'Berlin Alexanderplatz' en 'Goodbye to Berlin', die dezelfde tijd en hetzelfde milieu beschrijven. Het boek werd door de nazi’s in 1933 verboden. Vrij kleine druk.

Over Ernst Haffner

Ernst Haffner (1900 - overleden na 1938) was een Duits schrijver.

Haffner werkte van 1925 tot 1933 als sociaal werker en als journalist in Berlijn, dat nog toen gebukt ging onder de gevolgen van de Eerste Wereldoorlog. In 1932 schreef hij met Jugend auf der Landstraße Berlin zijn enig boek, waarvan slechts 2 recensies uit die tijd bekend zijn gebleven. Een jaar later - bij de machtsovername door Adolf Hitler - werd het boek verboden en belandde een deel van de oplage op brandstapels van de nazi's.

In zijn boek beschreef hij het leven van de vele weeskinderen die ofwel aan hun lot overgelaten ofwel gevlucht uit een tehuis, als zwerfjongeren een beter bestaan zochten in het arme Berlijn. Een verhaal dat handelde over jeugdbendes, diefstallen, zakkenrollers en prostitutie. Haffner schetste daarmee een weinig bekend en nog minder fraai beeld van het grauwe leven in de Duitse grootstad, voor de nazi's het heft in handen namen. Haffner zelf kwam in 1938 laatst…Lees verder op Wikipedia